Brändikäsikirja
Yrityksille brändin graafiset ohjeistot ovat ennestään tuttuja, joissa määritellään yrityksen
visuaaliseen ilmeeseen liittyviä ohjeistuksia. Tänä päivänä graafiseen ohjeistoon lisätään
usein brändiä kokonaisuutena käsitteleviä ohjeita ja malleja. Tällaisia ovat muun muassa arvot, brändi- ja viestintästrategia, viestinnän linjaukset, kuvapankit, kampanjat sekä tiedotteiden laatimiseen ja kriisiviestintään liittyvät ohjeet. Nämä ohjeet viestivät brändistä ja rakentavat brändin tunnettuutta ja brändikuvaa. Tätä graafisesta ohjeistosta laajennettua
brändin ohjeistoa kutsutaan brändikäsikirjaksi. Brändikäsikirjasta käytetään myös nimiä brändiohjeistus, brand manual ja brändikirja.
Brändikäsikirjan tavoitteena on kerätä yksiin kansiin ohjeistus ja mallit kaikesta yrityksen painetusta materiaaleista, jotka kertovat brändistä ja ovat osana brändin viestintää. Brändikäsikirja on brändinhallinnan työkalu, jota voi käyttää kaikki markkinointia ja viestintää hoitavat yksiköt, sekä yhteistyökumppanit. Brändikäsikirja soveltuu erityisesti sisäisen viestinnän työkaluksi. Brändikäsikirjan laajuus ja sisältö on muokattavissa yrityksen tarpeiden mukaan. Tämän kaltainen ennakkosuunnittelu tehostaa yrityksen toimintaa ja sitä kautta säästää myös kustannuksissa ja viestii hyvin johdetusta yrityksestä.
Brändikäsikirjan pääkohderyhminä ovat yhteistyökumppanit ja yrityksen sisäiset kohderyhmät. Yrityksen sisäiseen käyttäjäryhmään kuuluu jokainen työntekijä, sillä kaikkien yrityksen työntekijöiden on ymmärrettävä brändiä ja sen standardeja aina johdosta asiakaspalveluun asti. Ulkoisia sidosryhmiä ovat esimerkiksi arkkitehdit, mainostoimistot, pakkaussuunnittelu yritykset, brändäysyritykset.
Jokainen kohderyhmä tarvitsee brändikäsikirjasta hieman eri asioita. Viestinnän, markkinoinnin ja johdon osastot tarvitsevat enemmän tietoa itse brändistä, sen tilasta ja perusteista. Osa henkilöstöstä tarvitsee puhtaasti teknisempiä tietoja ja työkaluja esimerkiksi sovellusten laatimiseen. Alihankkijoille tärkeää ovat tekniset ohjeistukset valmiina tiedostoina. Brändikäsikirja voi toimia yrityksen perehdytyksen materiaalina ja takaa linjan jatkuvuuden henkilöstön vaihtuessakin. Tärkeintä brändikäsikirjassa on se, että ne ovat käytännönläheisiä, helppokäyttöisiä ja ajantasaisia.
Brändikäsikirjan tavoitteena on kerätä yksiin kansiin ohjeistus ja mallit kaikesta yrityksen painetusta materiaaleista, jotka kertovat brändistä ja ovat osana brändin viestintää. Brändikäsikirja on brändinhallinnan työkalu, jota voi käyttää kaikki markkinointia ja viestintää hoitavat yksiköt, sekä yhteistyökumppanit. Brändikäsikirja soveltuu erityisesti sisäisen viestinnän työkaluksi. Brändikäsikirjan laajuus ja sisältö on muokattavissa yrityksen tarpeiden mukaan. Tämän kaltainen ennakkosuunnittelu tehostaa yrityksen toimintaa ja sitä kautta säästää myös kustannuksissa ja viestii hyvin johdetusta yrityksestä.
Brändikäsikirjan pääkohderyhminä ovat yhteistyökumppanit ja yrityksen sisäiset kohderyhmät. Yrityksen sisäiseen käyttäjäryhmään kuuluu jokainen työntekijä, sillä kaikkien yrityksen työntekijöiden on ymmärrettävä brändiä ja sen standardeja aina johdosta asiakaspalveluun asti. Ulkoisia sidosryhmiä ovat esimerkiksi arkkitehdit, mainostoimistot, pakkaussuunnittelu yritykset, brändäysyritykset.
Jokainen kohderyhmä tarvitsee brändikäsikirjasta hieman eri asioita. Viestinnän, markkinoinnin ja johdon osastot tarvitsevat enemmän tietoa itse brändistä, sen tilasta ja perusteista. Osa henkilöstöstä tarvitsee puhtaasti teknisempiä tietoja ja työkaluja esimerkiksi sovellusten laatimiseen. Alihankkijoille tärkeää ovat tekniset ohjeistukset valmiina tiedostoina. Brändikäsikirja voi toimia yrityksen perehdytyksen materiaalina ja takaa linjan jatkuvuuden henkilöstön vaihtuessakin. Tärkeintä brändikäsikirjassa on se, että ne ovat käytännönläheisiä, helppokäyttöisiä ja ajantasaisia.
Kommentit
Lähetä kommentti